“Vitaliteit; in het bezit van levenskracht, bezieling, dynamisch”

Wat is mindfulness?

Mindfulness is aandacht geven, doelbewust, op het moment zelf, niet oordelend aan dingen zoals ze zijn.
We zijn druk en handelen vaak op de ‘automatische piloot’. We besteden weinig aandacht aan het huidige moment. In plaats daarvan dwalen onze gedachten af en kunnen we soms verstrikt raken in onze gevoelens van onder andere somberheid en machteloosheid. Verder willen we vaak dat de dingen anders zijn dan dat ze zijn op dit moment, vooral wanneer er problemen zijn zoals mentale of fysieke overbelasting, ziekte en of pijn.Mindfulness of aandachtstraining leert je meer bewust te zijn van het huidige moment. Hierdoor ontstaat ruimte om bewuster om te gaan met je leven, keuzes te maken en effectiever om te gaan met lastige situaties en jezelf. Dit kan je vitaliteit en kwaliteit van het leven aanzienlijk verbeteren.
Mindfulness helpt:

  • Mentale veerkracht of vitaliteit te vergroten waardoor je beter in staat bent om te gaan met lastige situaties in je leven
  • Minder verstrikt te raken in eigen gedachten en emoties
  • Bewuster worden van je eigen lichaam waardoor je lichamelijke signalen zoals pijn en overbelasting beter leert herkennen en overbelasting voorkomen kan worden
  • Meer innerlijke rust en zelfvertrouwen te vinden
  • Negatief denken doorbreken
  • Milde houding ten opzichte van jezelf en je omgeving
  • Betere nachtrust
  • Stressreductie

Sinds de ontwikkeling van de mindfulness- of aandachtstraining is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit. De resultaten zijn veelbelovend en laten zien dat de training een positief resultaat heeft op emotioneel en lichamelijk welbevinden bij mensen.

Door meer in het hier en nu te zijn, kun je zelf een positieve bijdrage leveren aan uw eigen gezondheid en vitaliteit. Ondermijnende denk- en gedragspatronen leert u doorzien en om te buigen naar gedachten en gedrag die u vertrouwen, rust en kracht geven.

Achtergrondinformatie over Mindfulness

In de jaren ’70 heeft een Amerikaans wetenschapper, Jon Kabat- Zinn de mindfulnesstraining ontwikkeld. Deze training, ook wel Mindfulness Baesed Stress Reduction (MBSR) genoemd, ontwikkelde hij in eerste instantie voor mensen die medisch gezien uitbehandeld waren en geconfronteerd werden met chronische pijnklachten.

Kabat-Zinn is van oorsprong moleculair bioloog. In de loop van zijn leven raakte hij er steeds meer van overtuigd dat yoga en meditatie een cruciale rol spelen in het aanpassingsproces aan een ernstige lichamelijke ziekte. Het programma van de training is gebaseerd op een combinatie van westerse psychologische kennis over stressmanagement en Oosterse meditatie en yogatechnieken. De training bleek enorm succesvol. De deelnemers noemden onder anderen dat ze minder fysieke klachten hadden en anders leerden omgaan met stress en pijn. Het had duidelijk een positieve invloed op hun vitaliteit en het verbeterde de kwaliteit van leven. Het programma bleek echter niet alleen bij fysieke klachten resultaat te boeken maar ook effectief bij het omgaan met stress, burn-out klachten en meer algemene innerlijke onrust. Sinds de ontwikkeling van deze training hebben vele mensen de training gevolgd, elk met een andere achtergrond en reden. Weer later hebben de wetenschappers, Segal,Williams en Teasdale zijn programma verder ontwikkelt en gecombineerd met aspecten uit de cognitieve therapie tot de aandachtgerichte cognitieve therapie. Dit wordt ook wel de Mindfulness Based Cognitieve Therapie of MBCT genoemd. Dit is een effectieve training gericht op terugvalpreventie bij depressie en somberheid.

Ook in Nederland groeit de populariteit van de aandachtstraining en heeft het zijn weg gevonden binnen de reguliere (geestelijk)gezondheidszorg.